Przedstawiam Państwu system oceniania z nauczania zintegrowanego, jaki jest w naszej szkole.
Szkoła Podstawowa w Dąbrowie Wielkiej
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z NAUCZANIA ZINTEGROWANEGO
Spis treści
I. Cele edukacyjne.
II. Kryteria ocen.
III. Sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów oraz zasady poprawy oceny.
IV. Sposoby informowania uczniów i rodziców o indywidualnych osiągnięciach.
V. Kontrakt grupowy.
I. Cele edukacyjne a) Ogólne
- Kształtowanie szczęśliwego, aktywnego poznawczo dziecka, umiejącego wypowiadać swoje zdanie i wysłuchiwać opinii innych ludzi .
- Kształtowanie odporności emocjonalnej dziecka na stres, lęki, napotykane trudności, umiejętność radzenia sobie z innymi i działania w różnych sytuacjach .
- Całościowe postrzeganie świata .
- Dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych .
- Ciekawość poznawczą, pozytywne nastawienie do uczenia się .
- Zdobywanie wiedzy i umiejętności z pomocą nauczyciela i samodzielnie.
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień .
- Kształtowanie obrazu własnej osoby i samooceny .
- Kształtowanie więzi rodzinnych społecznych, narodowych, międzynarodowych.
- Zdobywanie umiejętności czytania, pisania, liczenia umożliwiających samodzielne uczenie się.
- Nabywanie umiejętności organizowania sobie pracy i współdziałania w grupie.
- Kształtowanie nawyku dbania o sprawność fizyczną, zdrowie i higienę .
- Kształtowanie postaw humanistycznych, motywowanie do poszukiwania w literaturze, kulturze i życiu prawdy, dobra i piękna oraz tworzenia tych wartości.
- Zapewnienie każdemu dziecku warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości, wiedzy i umiejętności zgodnych z ich potencjalnymi możliwościami .
b) Poszczególnych edukacji
Edukacja polonistyczna
- swobodne posługiwanie się poprawnym językiem ojczystym
- czytanie płynne, poprawne i wyraziste
- rozumienie czytanych tekstów
- pisanie z wykorzystaniem znajomości elementarnych zasad pisowni
- wskazywanie potrzeby obcowania z różnymi dziedzinami sztuki
- korzystanie z biblioteki
Edukacja przyrodnicza
- wprowadzenie ucznia w środowisko przyrodnicze
- zapoznanie z różnorodnością świata przyrody
- zapoznanie z życiem i pracą ludzi
- kształtowanie orientacji w terenie
- kształtowanie określonych nastawień i umiejętności postępowania- tak w kontaktach z ludźmi, jak i wobec przyrody
Edukacja matematyczna
- kształtowanie pojęcia liczby naturalnej oraz rozumienia czterech podstawowych działań matematycznych
- rozwijanie umiejętności schematyzacji i wstępnej matematyzacji konkretnych sytuacji życiowych
- rozwijanie wyobraźni, aktywności twórczej i zainteresowań matematycznych uczniów
- kształtowanie umiejętności posługiwania się symbolami i językiem matematycznym
- rozwijanie myślenia matematycznego poprzez rozwiązywanie zadań
Edukacja artystyczno – techniczna
- poznanie wartości pracy w życiu człowieka
- dążenie do wytyczonego celu poprzez świadome działania
- poznanie roli informacji technicznej
- znaczenie przestrzegania ładu i porządku, ekonomicznego gospodarowania czasem i materiałami, racjonalnego wykorzystania narzędzi i urządzeń technicznych
- zdobycie dostrzegania takich cech przedmiotów jak: kształt, barwa, faktura, wielkość, proporcji
- świadome korzystanie z dorobku rodzimej kultury muzycznej
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań ucznia
Edukacja motoryczno – zdrowotna
- stymulacja rozwoju fizycznego uczniów
- dbanie o prawidłową postawę
- wyrabianie nawyków higienicznych
- zainteresowanie różnymi formami ruchu
II. Kryteria ocen a) Poszczególnych edukacji
Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania oraz formułowaniu oceny.
W klasach I-III oceny klasyfikacyjne semestralne i końcoworoczne oraz ocena z zachowania są oceną opisową.
Oceny bieżące (cząstkowe) ustala się w stopniach w następującej skali:
- celujący – wyrażony cyfrą 6
- bardzo dobry – wyrażony cyfrą 5
- dobry – wyrażony cyfrą 4
- dostateczny – wyrażony cyfrą 3
- dopuszczający – wyrażony cyfrą 2
- niedostateczny – wyrażony cyfrą 1
Oceny bieżące (cząstkowe ) uczniów klas I –III zapisuje się dziennikach lekcyjnych. Ocenę opisową sporządza się na podstawie ocen cząstkowych za pomocą sformułowań i określeń, które w analityczny sposób odzwierciedlają rozwój ucznia.
Edukacja polonistyczna
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- jest rozbudzony intelektualnie; posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania
- czyta płynnie, poprawnie i wyraziście z jednoczesnym rozumieniem treści
- pisze bezbłędnie, podaje reguły ortograficzne oraz przykłady trudności ortograficznych, które nie były opracowywane na lekcji
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwijaniu problemów, proponuje własne rozwiązania
- uzasadnia wypowiadane sądy i opinie
- wypowiada się płynnie i poprawnie na różne tematy
- wyraża zainteresowania czytelnicze, samodzielnie i chętnie czyta książki i czasopisma dziecięce
- twórczo rozwija uzdolnienia
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
- czyta płynnie, poprawnie i wyraziście, z łatwością wyszukuje potrzebne informacje
- dostrzega ukryty sens utworu
- ma bogate słownictwo
- swobodnie wypowiada się na tematy bliskie dziecku (szkoła, dom, grupa rówieśnicza, utwory literackie, audycje radiowe i telewizyjne, bajki )
- formułuje własne opinie
- bezbłędnie pisze z pamięci wyrazy, zdania i krótkie teksty w zakresie poznanego słownictwa
- samodzielnie i chętnie czyta lekturę i czasopisma dziecięce
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- w zasadzie opanował pełny zakres programowy
- czyta biegle i poprawnie krótkie teksty literackie opracowane podczas lekcji
- chętnie i poprawnie wypowiada się na tematy bliskie dziecku
- rozwiązuje typowe zadania z elementami problemowymi
- wyróżnia postacie i zdarzenia w utworach pod kierunkiem nauczyciela
- omawia treść obrazków pojedyńczych i cyklu obrazków, dostrzega powiązania przyczynowo- skutkowe między wydarzeniami
- popełnia błędy w pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi
- układa zdania z rozsypanki wyrazowej
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym osiąganie postępów w dalszym uczeniu
- mało samodzielny, większość poleceń wykonuje pod kierunkiem nauczyciela
- czyta poprawnie, ale powoli
- układa krótkie zdania z rozsypanki wyrazowej
- wypowiedzi są na ogół jednozdaniowe
- uczestniczy w dyskusji
- poprawnie układa proste zdania z wykorzystaniem podstawowego słownictwa
- popełnia błędy w pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi w zakresie wyrazów opracowanych na lekcji
- podstawowe części mowy rozpoznaje z pomocą nauczyciela
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu podstawowych treści programowych, ale realizował wymagania konieczne, dające mu wiedzę i umiejętności niezbędne w dalszym kształceniu
- rozumie proste zagadnienia w sposób jednoznaczny
- potrafi współpracować w grupie
- czyta słabo, powoli, sylabizuje
- wypowiada się najczęściej pojedynczymi wyrazami lub prostymi zdaniami nie zawsze poprawnymi pod względem logicznym
- nie potrafi stosować poznanych i opracowywanych w czasie lekcji zasad ortograficznych
- często nie odrabia prac domowych
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- posiada duże braki w wiadomościach i umiejętnościach, które uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy
- jest daleki od spełnienia wymagań stawianych przez program
- nie potrafi rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela
- ciągle nie przygotowuje się do lekcji
- ma lekceważący stosunek do przedmiotu
- nie chce korzystać z pomocy nauczyciela, kolegów
- nie wykazuje żadnych postępów w nauce
Edukacja przyrodnicza
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą
- potrafi kojarzyć i łączyć wiadomości z różnych dziedzin życia
- twórczo i samodzielnie rozwija swoje zainteresowania
- wykorzystuje zdobyte wiadomości w rozwiązywaniu problemów praktycznych
- wie, gdzie znajdują się miejsca pamięci narodowej w jego najbliższej okolicy
- z własnej inicjatywy przeprowadza hodowle i doświadczenia
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
- formułuje własne opinie i sądy
- wyraża własny stosunek do wypowiedzi innych
- podejmuje rolę lidera grupy
- samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy w sposób twórczy w sytuacjach trudnych i nietypowych
- określa zjawiska towarzyszące poszczególnym porom roku
- wykazuje umiejętności stosowania w praktyce poszczególnych znaków drogowych oraz zasad przechodzenia przez jezdnię
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- w zasadzie opanował materiał programowy
- rozwiązuje typowe zadania z elementami problemowymi
- potrafi współpracować w grupie zarówno jako lider, jak i partner, wyciągać wnioski, różnicować ważność informacji
- zna swój adres zamieszkania
- zna niektóre znaki drogowe
- przestrzega zasad poruszania się po drogach i przechodzenia przez jezdnię
- umie się odpowiednio ubrać w zależności od pory roku
- wie co powinien jeść, aby być zdrowym
- wie jak bezpiecznie wypoczywać w lesie, nad wodą, w górach, w mieście , na wsi
- rozumie konieczność ochrony przyrody
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu podstawowych treści programowych, ale realizował wymagania konieczne, dające mu wiedzę i umiejętności niezbędne w dalszym życiu
- uczestniczy w dyskusji
- potrafi wypowiedzieć się na dany temat
- nie zawsze odrabia pracę domową
- zna pojęcia: miejscowość, miasto, wieś, dzielnica
- zna nazwy pór roku
- zna przydatność znaczków odblaskowych i jest w nie wyposażony
- zna niektóre ptaki i ssaki hodowane w Polsce
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu podstawowych treści programowych, ale zrealizował wymagania konieczne, dające mu wiedzę i umiejętności niezbędne w dalszym życiu
- rozwiązuje proste zadania praktyczne przy pomocy nauczyciela
- często nie odrabia prac domowych
- rozumie proste zagadnienia w sposób jednoznaczny
- potrafi słuchać dyskusji
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- posiada duże braki w wiadomościach i umiejętnościach, które uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy
- nie potrafi i nie rozumie zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela
- ciągle nie przygotowuje się do lekcji
- ma lekceważący stosunek do przedmiotu
- nie wykazuje żadnych postępów w nauce
Edukacja matematyczna
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą
- twórczo i samodzielnie rozwija swoje uzdolnienia
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych
- na sprawdzianach rozwiązuje zadania o wyższym stopniu trudności aniżeli na ocenę bardzo dobrą
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
- sprawnie i biegle posługuje się czterema działaniami matematycznymi
- rozumie i stosuje własności czterech działań matematycznych
- sprawnie rozwiązuje zadania tekstowe z użyciem jednego lub dwóch działań
- poprawnie układa zadania tekstowe
- potrafi rozwiązać zadanie przedstawione na grafie, osi, drzewku
- rozumie praktycznie dziesiątkowy system pozycyjny
- układa zadania do podanej sytuacji, rysunku i formuły matematycznej
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- w zasadzie opanował materiał programowy
- rozwiązuje proste jednodziałaniowe zadania tekstowe
- układa proste zadania tekstowe do ilustracji lub działania
- rozumie pojęcie „działania wzajemnie odwrotne ‘’ i stosuje je w praktyce
- wykonuje obliczenia dotyczące mierzenia, ważenia, płacenia, zegara i kalendarza
- potrafi współpracować w grupie, objaśnia wyniki pracy, logicznie je uporządkowuje
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym osiąganie postępów w dalszym uczeniu się
- wykonuje poznane działania matematyczne, popełnia błędy w obliczeniach
- nie potrafi wykorzystywać w praktyce posiadanych wiadomości
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste zadania tekstowe
- nie zawsze odrabia pracę domową
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu podstawowych treści programowych, ale zrealizował wymagania konieczne, dające mu wiedzę i umiejętności niezbędne w dalszym życiu
- ma trudności w działaniach matematycznych, posługuje się w większości konkretami, często popełnia błędy w obliczeniach
- nie rozwiązuje samodzielnie zadań tekstowych
Ocenę niedostateczna otrzymuje uczeń, który:
- posiada duże braki w wiadomościach i umiejętnościach, które uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy
- nie potrafi rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela
- nie liczy samodzielnie nawet przy pomocy liczmanów
- nie potrafi rozwiązywać prostych zadań tekstowych
- ciągle nie przygotowuje się do lekcji
- ma lekceważący stosunek do przedmiotu
Edukacja artystyczno – techniczna
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia
- osiąga sukcesy w szkolnych konkursach
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w praktyce
- samodzielnie wykonuje prace, stosując ciekawe i nietypowe rozwiązania
- chętnie podejmuje wszelką działalność techniczną, plastyczną i muzyczną,
- rozpoznaje różne materiały
- aktywnie współdziała w grupie
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
- samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy w sposób twórczy
- potrafi oszczędnie gospodarować materiałem
- wykonywane prace są wyróżniane ze względu na estetykę i pomysłowość wykonania
- wyraża ruchem muzykę, zauważa cechy utworów muzycznych
- chętnie śpiewa piosenki zbiorowo i indywidualnie
- potrafi określić dziedziny sztuk plastycznych
- uwzględnia kształt, wielkość, proporcje,, barwę, położenie, fakturę
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- chętnie podejmuje działalność plastyczną, techniczną i muzyczną
- stosuje poznaną technologię wykonania prac, wykonuje prace według wzoru
- wykonuje i projektuje płaskie formy użytkowe
- rozpoznaje materiały z których wykonuje prace
- poprawnie śpiewa piosenki zbiorowo i indywidualnie
- wyraża ruchem muzykę
- uwzględnia kształt, wielkość, proporcje, barwę
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym osiąganie postępów w dalszym uczeniu się
- potrafi współpracować w grupie
- wymaga zachęty i dokładnego wyjaśnienia sposobu wykonania pracy
- nie potrafi rozplanować pracy
- uwzględnia kształt, barwę, wielkość
- rozpoznaje niektóre materiały
- śpiewa piosenki jednogłosowe
- potrafi określić nastrój w prostym wysłuchanym utworze
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- opanował treści programowe w zakresie umożliwiającym osiąganie postępów dalszym uczeniu się
- potrafi współpracować w grupie
- nie potrafi wykorzystywać w praktyce posiadanych wiadomości
- prace są mało estetyczne i pomysłowe
- ma kłopoty z samodzielnym wykonaniem prac
- często powiela pomysły kolegów
- nie przynosi potrzebnych materiałów
- ma problemy z samodzielnym zaśpiewaniem piosenki
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- posiada duże braki w wiadomościach i umiejętnościach, które uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy
- ciągle nie przygotowuje się do lekcji
- ma lekceważący stosunek do przedmiotów
- nie chce korzystać z pomocy nauczyciela, kolegów
- nie kończy rozpoczętej pracy, nie podejmuje próby śpiewania
- nie wykazuje żadnych postępóww nauce
Edukacja motoryczno - zdrowotna
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą
- jest sprawny fizyczne, interesuje się sportem
- samodzielnie rozwija własne uzdolnienia i doskonali swoją sprawność
- na zajęciach przejawia aktywność, zaangażowanie i wytrzymałość
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
- jest sprawny fizycznie
- starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia
- wykazuje się właściwą postawą społeczną i zaangażowaniem na lekcjach
- zna i stosuje przepisy gier i zabaw ruchowych
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- w zasadzie opanował materiał programowy
- ćwiczenia wykonuje prawidłowo, lecz nie dość lekko i dokładnie z małymi błędami technicznymi
- zna zasady gier sportowych
- potrafi bawić się w grupie i grać w zespole
- nie potrzebuje większych bodźców do pracy nad osobistym usprawnianiem, wykazuje stałe i dość dobre postępy w tym zakresie
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym osiąganie postępów w dalszym uczeniu się
- dysponuje przeciętną sprawnością fizyczną
- ćwiczenia wykonuje niepewnie, zdarzają się większe błędy techniczne
- stale oczekuje pomocy ze strony nauczyciela
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu podstawowych treści programowych
- wykazuje małe postępy w usprawnianiu własnego ciała
- często jest nieprzygotowany do zajęć
- rozumie proste zadania wyrażone w sposób prosty i jednoznaczny
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- posiada duże braki w wiadomościach i umiejętnościach
- jest daleki od spełnienia wymagań stawianych przez program
- ciągle jest nieprzygotowany do zajęć
- ma lekceważący stosunek do przedmiotu
- nie chce korzystać z pomocy nauczyciela
W ocenianiu uwzględnione będą możliwości indywidualne ucznia, wkład pracy, osiągnięcia oraz zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w stosunku do uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne.
b) Ocen z zachowania
W klasach I-III ocena z zachowania jest oceną opisową uwzględniającą kulturę osobistą, stosunek do obowiązków szkolnych i aktywności ucznia.
Przy ustalaniu oceny będą brane pod uwagę następujące zakresy:
- Kultura osobista
- uczeń używa form grzecznościowych
- jest koleżeński
- w kulturalny sposób nawiązuję kontakty z nauczycielami i kolegami
- porządkuje swoje stanowisko pracy podczas zajęć i po lekcjach
- nie pali papierosów, nie pije alkoholu
- Stosunek do obowiązków szkolnych
- uczeń jest przygotowany do lekcji
- nie spóźnia się na lekcję
- dba o estetykę zeszytów, książek i przyborów szkolnych
- uważnie słucha i wykonuje polecenia
- bierze udział w konkursach, zawodach sportowych
- nie opuszcza lekcji bez usprawiedliwienia
- Aktywność
- uczeń jest aktywny na lekcjach, chętnie zgłasza się do odpowiedzi
- dobrze wypełnia obowiązki dyżurnego
- pomaga kolegom podczas zajęć
- pracuje wytrwale, nie zniechęca się napotykając trudności
- pracuje na rzecz klasy i szkoły
III. Sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów oraz zasady poprawy oceny
- Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów.
Osiągnięcia uczniów klas I –III są oceniane na bieżąco przez nauczyciela. Do nich należy zaliczyć:
- ciche czytanie
- głośne czytanie
- przepisywanie
- pisanie ze słuchu
- pisanie z pamięci
- wypowiedzi ustne
- wypowiedzi pisemne
- recytacja
- prowadzenie zeszytu i ćwiczeń
- samodzielne zdobywanie wiadomości , lektura
- dostrzeganie zjawisk przyrodniczych
- liczenie pamięciowe
- wykonywanie i zapisywanie działań matematycznych
- układanie zadań
- przeprowadzanie pomiarów
- stosowanie technik plastycznych i technicznych
- dokładność i estetyka wykonania prac
- wiedza o sztuce
- śpiewanie
- czytanie i zapisywanie nut , rozpoznawanie utworów muzycznych
- wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych
- sprawność fizyczna
- aktywność na lekcji
- praca w zespole
- Częstotliwość oceniania :
- bieżące ocenianie pracy ucznia na zajęciach – recenzja, ocena słowna,ocena według skali ocen : celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.
- semestralne ,
- końcoworoczne .
Zasady poprawy ocen ze sprawdzianów
Jeżeli sprawdzian zaliczy mniej niż 80% uczniów klasy, to obowiązkowo poprawiają go wszyscy uczniowie, którzy otrzymali oceny niedostateczne i dopuszczające, a pozostali uczniowie mogą na własną prośbę poprawiać otrzymane oceny.
Poprawa sprawdzianu może nastąpić tylko raz w terminie uzgodnionym przez nauczyciela.
IV. Sposoby informowania uczniów i rodziców o indywidualnych osiągnięciach : O uzyskiwanych ocenach uczniowie będą informowani na bieżąco. Oceny będą zapisywane w zeszycie. Prace pisemne będą zawierały recenzję ukazującą zalety i to, na co trzeba zwrócić jeszcze uwagę. Po odpowiedzi ustnej ucznia – nauczyciel dokonuje słownego uzasadnienia oceny (mówi co było dobrze, a co trzeba poprawić).
Rodzice będą powiadamiani o osiągnięciach uczniów w czasie spotkań z wychowawcą. W przypadku trudności w nauce, częstego nie przygotowania do zajęć – rodzice informowani będą podczas organizowania indywidualnych spotkań z nauczycielem.
V. Kontrakt grupowy Kontrakt między uczniami a nauczycielem
Wszyscy chcemy spędzić wspólne chwile w szkole w miłej atmosferze zrozumienia, wzajemnego szacunku i tolerancji.
Aby to osiągnąć:
- Jesteśmy wobec siebie uczciwi.
- Mówimy zawsze prawdę.
- Umiemy się wzajemnie słuchać.
- Dochowujemy tajemnic.
- Każdy mówi za siebie.
- Nie mówimy do siebie podniesionym głosem.
- O wszystkich sprawach mówimy otwarcie.
- Respektujemy swoje i czyjeś prawa i obowiązki.
- Pomagamy sobie w trudnych sytuacjach.
- Punktualnie przychodzimy na zajęcia.
- Dbamy o estetykę otoczenia.
Autor Anna Granaszewska